Selesai Sudah Pertandingan Debat Peringkat Akhir. Siapakah Johan????


Alhamdulillah bersyukur kehadarat ilahi kerana aku diberi lagi peluang untuk menyertai dan menamatkan Debat Piala Timbalan Pengarah ini. aku juga bersyukur kerana dapat membawa sahabat-sahabat aku keperingkata akhir ini, sungguh aku tidak percaya kerana sekali lagi aku dapat meneruskan perjuangan aku dalam arena pendebatan sehingga ke peringkata akhir.

Pada mula nya aku sudah menarik diri daripada menyertai pertandingan debat ini, apabila aku dijemput oleh salah seorang sahabat aku iaitu amalina( best speaker team ktorg), aku rasa terkesan dan terpanggil untuk menolong dan membantu majmuah aku, pada mulanya aku tidak berapa yakin dan semangat, akan tetapi apabila aku telah menang pada pusingan pertama( pusingan kedua untuk team aku) semangat wajaku melambung tinggi dan aku berhasrat untuk membawa team aku keperingkat akhir. Dan akhirnya kami berjaya juga sampi keperingkat akhir.

Usul demi usul kami bawa dan kami bangkang di dewan ala parlimen itu, hujah demi hujah kami tuturkan( hujah aku berterabur sebenarnaya) dan pihak lawan yang bukan calang-calang kami temui membuatkan otak aku makin ligat dan mencapah, aku suka perkara-perkara yang membolehkan paradigma aku ini bergerak aktif. tambahan pula ia memainkan isu politik, bertambah aku minat pertandingan ini.

aku seperti biasa gelaran PUTRA juga yang aku guna kan untuk nama samaran aku, entah apa sebab aku mememinati 'nick name' nie pun aku tak tahu. dan seperti biasa juga aku adalah speaker yang ke-3, kerjanya agak susah dan merumitkan di sebabkan aku terpaksa membawa kertas kosong dan seketol otak yang berakal yang di anugerah kan oleh allah s.w.t. dan tidak dinafikan banyak kelemahan dan kelompangan dalam penghujahan aku sebelum-sebeum ini.

Aku juga ingi berterima kasih Team Debat Aku(team majm 8) kepada Amalina Misron(yang tarik aku dalam pertandingan debat nie last2 minit, tapi x pe aku dapat sokongan darinya. awak memang ebat berhujah, best speaker tahniah sye ucapkan), dan juga kepada Fatin Nurul Ain(yang membawa semangat Perdana Menteri dalam team ktorg td, dan tahniah jugak ar sebab anti telah buktikan kebolehan dalam diri anti), sahabat-sahabat dari majmuah 8 dan juga tidak aku lupa kan Khairul Hafizi (yang menjadi tempat panduan dan jurulatih aku semenjak pertandingan ini berlangsung). dan sahabat-sahabat lain yang menyokon saya secara langsung mahupun tidak langsung. dan aku juga doa kan team debat majm 8 nie dapat teruskan lagi usaha mereka ini.

Dan akhir sekali aku masih menanti-nanti keputusan pendebatan kami tadi kerana ia masih lagi belum diumumkan atas sebab pemarkahan yang begitu sengit. Adakah aku akan merangkul gelaran Johan buat kali ke-2? ataupun aku terpaksa melepaskan gelaran Johan itu kepada orang lain? segala keputusan aku serahkan kepada yang maha esa, dan aku meredhai sebarang kemungkinan dan keputusan dari pihak juri, dan harapannaya adalah berita yang baik bagi pihak kami.

wallahu ta'ala a'lam...










0 comments:

Post a Comment