Malam Al-Qodar


Assalamualaium, bertemu semula dengan putra..

firman allah s.w.t “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.” (Al-Qadr:1-5)

allahamdulillah sekarang sudah 21 ramadhan, yang mana kita sekarang ini kita berda di penghujung ramadhan iaitu dijauhkan daripada api neraka. dan jika di ibratkan dengan perlawanan bola sepak kita berada dalam masa kecederaan, akan tetapi adakah kita sudah dapat suatu yang berfaedah dan suatu yang bernilai dalam mengimarahkan bulan ramadhan ini?

jika kita masih lagi tidak dpt mengimarahkan lagi bulan ramadhan ini sebaik2nya marilah kita sama2 mengejar 10 hri terakhir pada bulan ramdhan ini, kerana sekiranya kita tidak dapat memanfaat kan bulan ramadahn pada tahun ini belum tentu lagi kita akan berjumpa ramadhan pada tahun depan.insyaallah kita masih lagi ada kesempatan pada 10 malam terakhir ini. maka marilah kita guna kan 10 malam terakhir ini sebaik-baiknya kerana ada ulama' berpendapat pada malam terakahir ini akan muncul satu malam yang mana malam itu dinisbahkan dengan seribu bulan.bukan waktu malam itu dibaratkan 1000 bulan lamanya, akan tetapi malam itu segala amalan yang kta kerjakan pada malam itu akan mendapat ganjaran seperti kita melakukan amalan selama 1000 bulan.

Rasulullah SAW bersabda,”Barangsiapa bangun (untuk beribadah) pada malam Lailatul Qadr karana keimanan dan mengharapkan pahala (kemudian ia mendapatkannya) nescaya akan diampuni dosanya yg telah lalu.”

maknanya jangan lagi kita teragak-agak untuk mengimarahkan 10 malam terakhir ini keran telah dijanjiakan oleh rasullallah dalam hadisnya. jadi bagi sesiapa yang telah mensia-siakan umor nya carilah malam Al-qodar ini untuk menebus kembali masa yang telah dia siakan insyaallah.... jadi marilah kita sama-sama mengimarah kan malam-malam terakhir ini dengan sebaik-baiknya kerana kita belom tentu lagi berjumpa ramadhan kareem ini pada tahun depan...

wallahua'lam..

0 comments:

Post a Comment