Satu Pengembaraan Yang Menarik.

Alhamdulillah segala puji bagi allah tuhan pencipta alam semesta dan seisi kandungannya, selawat Dan salam kepada junjungan mulia Rasulallah s.a.w serta ahli keluarga baginda dan parsahabat. Baru sebentar tadi jam 12.45 minit mlm waktu malaysia kami baru sahaja tiba di perkarangan APIUM Nilam Puri, aku sungguh teruja kerana program kedua aku berjalan dengan lancar iaitu “KEMBARA NILAM 09” lawatan rasmi ke Universiti Malaya Kuala Lumpur. Walaupun persedian untuk mengendalikan dalam masa yang singkat iaitu 4 hari, alhamdulillah dengan berkat Allah s.w.t dan kerjasama dari para sahabat program ini berjalan dengan lancar seperti yang dirancang. Aku ingin berkongsi sedikit detik-detik indah semasa pengembaraan kami di Kuala Lumpur.

Kami bertolak dari APIUMNP jam 10 mlm 23/12/2009 dan tiba di kuala lumpur dalam jam 5 pagi 24/12/2009, sempat kami solat subuh berjemaah di Masji Al-Rahman, setelah itu kami menuju ke Kolej Kediaman Ke-8 iaitu tempat kami menginap(kolej 2 siap jamuu brekfirst ag kt ktorg). Selepas kami Check-In pada jam 8.30 pagi, kami bersiap2(ada yang x mandi n ade yang mandi ala2 filem bujang lapok) untuk ke majlis ramah mesra bersama Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya jam 8.45 pagi di Kompleks Perdanasiswa. Dalam majlis ramah mesra tersebut banyak aidial dan pandangan yang dapat kami kongsikan bersama. Setelah usai majlis ramah mesra tersebut kami bertolak ke Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Nilam Puri untuk sesi lawatan yang seterusnya. Di APIUM kami diberi pendedahan mengenai sistem pengajian ijazah dasar yang di sampaikan oleh Prof Madya Dr Ishak untuk bekalan pihak kami yang akan menyambungkan pembelajaran kami ke Kuala Lumpur nanti, sempat juga kami makan tengah hari di APIUM tersebut(balik ke tmpt pnginapan kami d’jamu pula mkn tnghari yg d’sediakan oleh pihak kolej). Pada jam 4.00 ptng kami ada sesi ceramah kepimpinan yang disampikan oleh Encik K.Puniamurthy, dan pertemuan kami dengan beliu adalah buat kali ke-2. Setelah selesai ceramah tersebut pada jam 6.00 ptng kami pulang ke tempat penginapan untuk bersiap-siap untuk menghadiri majlis kemuncak iaitu makan malam bersama Ayahanda Prof Dato’ Dr Azarae pada jam 9.00 mlm di Rumah Universiti(dlm bhse omputeh Dinner). Majlis makan malam itu penuh elegent dan first class, makn malam itu juga di datangi tetamu khas yang diterbangkan dari china dan Presiden2 Kolej kediaman, dalam ucapan Ayahanda Dato’, beliu sempat membuat pengumuman penting iaitu akan membawa delegasi dari UM ke China mewakili presiden kolej dan 6 orang wakil dari Nilam Puri(sangat bertuah siapa yang berpeluang). Majlis terebut usai pada jam 11.00 mlam. Pada keesokan harinya pada jam8.30 pagi 25/12/2009 kami pulang ke APIUM, sebulum kami berangkat pualang sempat kami pusing-pusing satu Kuala Lumpur, macam tempat kami pergi cth :- pusat sains negara, muzium kesenian islam dan low yat.penat kaki kami pusing2 sau kuala Lumpur nie. Pada jam 12.45 malam kami selamat tiba di perkarangan APIUM Nilam Puri.

Ke sempatan ini juga aku ingin merakamkan ucapan kepada individu yang terlibat menjayakan progran ini, di antaranya ialah:-

-Ayahanda Dato’ Dr Azarae

-Muhammad Bukhairy(pengarah)

-Encik Imran(wakil pihak HEP)

-Usataz Hazrol( penasihat)

-Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya

-Cik Hafiza, Cik Zazmin dan Abg Mie(pengiring)

-Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Kuala Lumpur

-Pentadbiran APIUMNP

-Pemandu bas APIUM NP

*dan tidak dilupakan juga sahabat-sahabat seperjuangan dari MPP dan JTK yang menjadi peserta dan bekerjasama dalam menjayakan Program Kembara Nilam ini. Dan saya juga memohon kemaafan sekiranya ada kekurangan dan kelemahan dalam pengendalian program ini. Mudah-mudahan objektif dan misi yag dibentuk mencapai sasran kita semua.

Wallahu taa’la A’lam…..

0 comments:

Post a Comment