kembali Kepada Fitra


Alhamdulillah segala puji bagi Allah tuhan sekelian alam, selawat dan salam keatas para rasul junjungan serta ahli keluarganya dan para sahabat seperjuangannya.

Alhamdulillah sekarang kita berada di penghujung ramadhan, hari semakin hari bulan ramadhan yang penuh kerahmatan, bulan yang penuh keberkatan bulan yang penuh kemulian semakin meninggalka kita. akan tetapi sekiranya kita dapat menghayati bulan ramdhan ini dengan sebaik-baiknya sudah tentu kita ingin kan semua bulan menjadi bulan ramadhan.hari raya aidilfitri juga bakal tiba, bukan hari untuk bersukariya akan tetapi hari itu adlah hari menyambut kemenangan bagi kaum muslim. bukan kemengan disebabkan peperangan ataupun perlawanan kita dengan puak-puak penentang akan tetapi kemenangan kita menentang hawa nafsu.

Hari raya aidilfitri juga adalah hari untuk kita kembali kepada fitrah, kenapa saya berkata demikian? kerana setelah sekian lama kita dinodai dengan dosa-dosa dan melakukan kemungkaran kpeda allah s.w.t, kita dimasukkan kedalam bengkel tarbiah secara langsung oleh allah s.w.t untuk kita membersihkan kembali jiwa-jiwa kita yang sudah kotor dan berkarat dan dipolish semula menjadi baru. kerana jiwa-jiwa kita sebenarnya adalah seperti kain yang putih bersih, akan tetapi apabila kita melakukan kemungkaran kepada allah s.w.t jwa-jiwa kita dititikkan dengan titik hitam membuatkan diri kita jauh dengan pencipta. dan fitra manusia berda didalam islam dan yang membuatkan manusia itu keluar dari fitrah adlah disebabkan faktor luaran. sabda Rasullallah s.a.w,
"setiap bayi lahir dalam keadaan suci (fitrah), maka kedua orang tuanyalah yang menjadikan dia Yahudi, Nasrani atu Majusi". (HR Bukhari).
bulan ramadhan inilah tempat tamrin bagi kita untuk kita kembalikan fitrah asal kita, dan jangan lah kita menodai fitarah kita apabila menyambut 1 syawal dengan cara menyambut tarihk tersebut dengan hiburan yang melampau-malampau dan keseronokan yang melampaui batas. Marilah kita sama-sama menjaga fitrah kita daripada dinodai oleh dosa-dosa dan kemungkaran terhadap Allah S.W.T....

Allahuakhbar, Allahuakhbar, Allahuakhbar walillahilham...

0 comments:

Post a Comment